Податкові перевірки: план-графік оновлено
Державна податкова служба затвердила оновлений план-графік проведення документальних перевірок платників податків на 2020 рік. Він оприлюднений на офіційному вебпорталі ДПС України за посиланням: https://tax.gov.ua/diyalnist-/plani-ta-zviti-roboti-/402509.html.
Нагадаємо, що Законом України від 17 березня 2020 року № 533-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)” запроваджено мораторій на проведення документальних і фактичних перевірок платників податків з 18 березня по 31 травня 2020 року, крім документальних позапланових перевірок з підстав, визначених п.п.78.1.8 ПКУ.
Інформація про перенесення перевірок, які відповідно до плану-графіку мали розпочатися з 18 березня по 31 травня 2020 року та на день набрання чинності Законом №533 не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку
Декларація про майновий стан і доходи за 2019 рік: подовжено термін подання
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-ІХ передбачено, зокрема, подовження строку подання громадянами та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність річної декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік.
Так, річна декларація про майновий стан і доходи за 2019 рік громадянами та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність подається до 1 липня 2020 року (було до 1 травня), крім випадків, коли така декларація може бути подана пізніше цього строку.
Тобто, останній день подання декларації – 30 червня 2020 року.
Податкове зобов’язання, зазначене в поданій річній декларації про майновий стан і доходи за 2019 рік необхідно самостійно сплатити у термін до 1 жовтня 2020 року (було до 1 серпня).
Нагадуємо, що платник може подати податкову декларацію засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу. При направленні декларації засобами електронного зв’язку можна скористатися електронним сервісом в Електронному кабінеті.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.
Для цього необхідно отримати у будь-якому Акредитованому центрі електронний цифровий підпис та авторизуватись в електронному кабінеті. З переліком Акредитованих центрів можна ознайомитися у відкритій частині Електронного кабінету.
При складанні декларації в Електронному кабінеті платника здійснюється часткове автоматичне заповнення декларації на підставі облікових даних платника, відомостей про отримані доходи, наявних у Державному реєстрі фізичних осіб та відомостей про об’єкти нерухомого чи рухомого майна.
Декларація подається за формою, затвердженою наказом МФУ від 02.10.2015 №859 (у редакції від 25.04.2019 №177).
Як переглянути інформацію про кваліфікований сертифікат відкритого ключа онлайн?
Перевірити термін дії кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, отриманого в Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС (КН ЕДП ІДД ДПС), можна на офіційному інформаційному ресурсі КН ЕДП ІДД ДПС (https://acskidd.gov.ua) наступним чином:
1) за посиланням: Головна/«Пошук сертифікатів та СВС»/«Пошук сертифікатів».
Для цього в полі:
«код ЄДРПОУ» – необхідно зазначити відповідно код ЄДРПОУ (для юридичних осіб);
«Реєстраційний номер облікової картки платника податків» – реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта у разі, якщо через релігійні переконання користувач в установленому порядку відмовився від реєстраційного номеру облікової картки платника податків та має відповідну відмітку у паспорті (для фізичних осіб);
«УНЗР ІD картки» – унікальний номер запису у реєстрі ІD картки (для фізичних осіб).
При цьому пошук сертифікатів користувачем може здійснюватись за одним або декількома реквізитами.
Після проставлення відповідних реквізитів користувачу необхідно натиснути «Пошук». У вікні «Результати пошуку» зазначено відомості про початок та закінчення строку дії кваліфікованого сертифіката відкритого ключа;
2) за допомогою безкоштовного програмного забезпечення «ІІТ Користувач ЦСК-1» за посиланням: Головна/«Отримання електронних довірчих послуг»/«Програмне забезпечення»/«Засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки – «ІІТ Користувач ЦСК-1»/«Інсталяційний пакет «ІІТ Користувач ЦСК-1.3.1 (версія:1.3.1.46)».
Після завантаження Програми необхідно в меню Програми натиснути посилання «Переглянути сертифікати». Із наведеного переліку сертифікатів необхідно вибрати свій сертифікат або, у разі його відсутності, додати його за допомогою кнопки «Імпортувати».
Натиснути на вибраний сертифікат подвійним кліком лівої кнопки миші, обрати пункт «Детальна інформація». У вікні, яке з’явилось, можна переглянути детальну інформацію про кваліфікований сертифікат відкритого ключа, у т.ч. щодо терміну його дії.
Платникам ПДВ: включено до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості – як подати документи?
У разі встановлення відповідності платника ПДВ хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, у разі:
– виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості,
– та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості.
У разі подання платником до податкового органу інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність його критеріям ризиковості, то така інформація надається в електронному вигляді у форматі XML за формою «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (код форми J(F)13149)».
До Повідомлення можна додати необхідну кількість документів довільного формату (код форми J/F13601), до яких можна завантажити копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у форматі PDF, PNG або JPG.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, можуть бути:
– договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
– договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
– первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
– розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
– документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
– інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Кількість документів довільного формату, що додаються до Повідомлення, не повинна перевищувати 100 шт.
Розмір вкладень (у форматі PDF, PNG або JPG) до документів довільного формату не повинен перевищувати 2 Мб.
Зазначені копії документів комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості, яке платник ПДВ отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Зазначена норма передбачена п. 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.
Як підприємці сплачують єдиний податок та ЄСВ на період щорічної відпустки та лікарняного?
Підприємці – платники єдиного податку першої і другої груп, які не використовують працю найманих осіб, звільняються від сплати єдиного податку:
– протягом одного календарного місяця на рік на час відпустки,
– а також за період хвороби, підтвердженої копією листка (листків) непрацездатності, якщо вона триває 30 і більше календарних днів.
Інформація про період щорічної відпустки і терміни втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подається до податкового органу за заявою у довільній формі (п. 295.5 ст. 295, п.п. 298.3.2 ст. 298 Податкового кодексу).
Окремого терміну подання заяви щодо періоду щорічної відпустки та її форми не встановлено.
Але з метою уникнення порушення терміну сплати авансових платежів доцільно подавати заяву щодо періоду щорічної відпустки до початку відпустки, а заяву щодо терміну втрати працездатності з обов’язковим додаванням копії листка непрацездатності подавати одразу після закінчення лікарняного.
Якщо тривалість відпустки є меншою одного календарного місяця, то звільнення від сплати єдиного податку протягом одного календарного місяця не передбачено.
Нагадаємо, що платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок авансовими внесками не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Такі платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за весь звітний період (квартал, рік), але не більш як до кінця поточного звітного року.
Платників єдиного податку третьої групи та першої і другої груп, які використовують найманих працівників на період відпустки не звільнено від сплати єдиного податку.
Отже, підприємці-платники єдиного податку 1 і 2 груп, можуть скористатись нормою щодо звільнення від сплати єдиного податку упродовж одного календарного місяця на рік на час відпустки за умови, якщо вони працюють самостійно та не використовують працю найманих осіб.
Слід зазначити, що за періоди з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування тимчасово звільняються від нарахування та сплати ЄСВ за себе. Тобто за березень та квітень 2020 року платників єдиного податку звільнено від сплати ЄСВ за себе.
Такі особи можуть прийняти самостійне рішення про сплату єдиного внеску за вказані періоди. У такому разі, інформація про сплачені суми зазначається у звітності про нарахування єдиного внеску, за вказаний звітний період, що свідчитиме про прийняття рішення про нарахування та сплату ЄСВ за вказані періоди.
Повторне (дистанційне) формування сертифікатів онлайн
Повторне (дистанційне) формування сертифікатів за електронним запитом можна здійснити онлайн на офіційному інформаційному ресурсі КН ЕДП ІДД ДПС за посиланням:
– Головна/«Повторне (дистанційне) формування сертифікатів за електронним запитом»/ On-line (https://acskidd.gov.ua/manage-certificates),
– або за допомогою програмного забезпечення «ІІТ Користувач ЦСК-1».
Для початку використання сервісу повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом за допомогою програмного забезпечення «ІІТ Користувач ЦСК-1» платнику необхідно встановити актуальну версію безкоштовного програмного забезпечення «ІІТ Користувач ЦСК-1», яка доступна для завантаження за посиланням:
– Головна/«Повторне (дистанційне) формування сертифікатів за електронним запитом»/«За допомогою Користувача ЦСК»,
– або Головна/«Отримання електронних довірчих послуг»/«Програмне забезпечення»/«Засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки – «ІІТ Користувач ЦСК-1»/«Інсталяційний пакет «ІІТ Користувач ЦСК-1.3.1 (версія:1.3.1.46)».
Клієнти КН ЕДП ІДД ДПС можуть переглянути Відеоінструкцію по повторному формуванню сертифіката за електронним запитом (https://www.youtube.com/watch?v=abVjwGuWZSU).
Також детальний опис по роботі сервісу та перелік можливих помилок розміщено у відповідних розділах Настанови користувача.
Скористатися сервісом повторного (дистанційного) формування сертифікатів зможуть лише ті користувачі, які мають:
– чинні сертифікати (наприклад, до закінчення строку чинності сертифікатів залишилось декілька днів);
– незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);
– особистий ключ доступний лише користувачу та не є скомпрометованим.
Детальну інформацію щодо повторного (дистанційного) формування сертифікатів за електронним запитом розміщено на офіційному інформаційному ресурсі Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг ІДД ДПС (далі – КН ЕДП ІДД ДПС) (https://acskidd.gov.ua).
Важливо знати: зміни щодо сплати єдиного соціального внеску
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 №533-ІХ передбачається, зокрема, тимчасове звільнення від нарахування та сплати єдиного соціального внеску, а саме:
За періоди з 1 по 31 березня та з 1 квітня по 30 квітня 2020 року тимчасово звільняються від нарахування та сплати ЄСВ за себе:
– підприємці на загальній системі оподаткування;
– підприємці, які обрали спрощену систему оподаткування;
– особи, які провадять незалежну професійну діяльність (наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які проводять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність ьа отримують дохід від цієї діяльності);
– члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах
При цьому, такі особи можуть прийняти самостійне рішення про сплату єдиного внеску за такий періоди. У такому разі, інформація про сплачені суми зазначається у звітності про нарахування єдиного внеску, за вказаний звітний період, що свідчитиме про прийняття рішення про нарахування та сплату ЄСВ за вказані період.
Заяву про повернення надміру сплачених сум грошового зобов’язання можна подати через Електронний кабінет
Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов’язання підлягають поверненню платнику (крім випадків наявності у такого платника податкового боргу). У разі наявності податкового боргу, таке повернення проводиться лише після повного його погашення.
Для повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов’язання та пені (крім єдиного внеску) платник податків має подати протягом 1095 днів від дня їх виникнення до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми заяву у довільній формі з зазначенням напряму перерахування коштів:
– на поточний рахунок платника податків в установі банку;
– на погашення грошового зобов’язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на податкові органи, незалежно від виду бюджету;
– повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
Платник має можливість подати заяву в електронній формі через приватну частину Електронного кабінету за ідентифікатором форми J/F 1302001 або у довільній формі через меню «Листування з ДПС» приватної частини Електронного кабінету.
Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.
Податковий орган не пізніше ніж за п’ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
У разі виникнення питань щодо користування Електронним кабінетом платника слід звернутись до служби підтримки за телефоном 0800501007 (напрямок 0) або за посиланням http://cabinet.tax.gov.ua/help/.
Оприбуткування готівки в касі: які діють правила
Готівка, що надходить до кас, повинна своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися (п. 58 «Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні», затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148).
Оприбуткування готівки – це проведення суб’єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат/книзі обліку доходів/фіскальному звітному чеку/розрахунковій квитанції (п.п. 18 п. 3 Положення № 148).
Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів (п. 1 Положення № 148).
Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 ст. 44 Податкового кодексу України і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до Книги обліку розрахункових операцій (КОРО) – у разі її використання на період виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії).
Оприбуткуванням готівки в касах суб’єктів господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням КОРО без застосування РРО, є занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.
Оприбуткування та облік фізичними особами – підприємцями отриманих доходів здійснюється в книгах обліку доходів і витрат (або книгах обліку доходів).
Установа/підприємство зобов’язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі установи/підприємства, у якому максимально врахувати особливості роботи як установи/підприємства, так і його відокремлених підрозділів (внутрішній трудовий розпорядок, режим роботи, графіки змінності, порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку).
Для відокремлених підрозділів установи/підприємства порядок оприбуткування готівки в касі встановлюється та доводиться внутрішніми документами установи/підприємства (п. 12 Положення № 148).
Підприємства та фізичні особи – підприємці, яким надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО з використанням відповідних книг обліку і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів), оприбутковують готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у КОРО або розрахунковій книжці (п. 13 Положення № 148).
Суми готівки, що оприбутковуються, повинні відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Подання заяви про реєстрацію РРО онлайн
Реєстрація РРО здійснюється в податковому органі за основним місцем обліку суб’єкта господарювання як платника податків (глава 2 розд. II «Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги)», затвердженого наказом МФУ від 14.06.2016 № 547).
Для реєстрації РРО суб’єкт господарювання або представник суб’єкта господарювання подає до податкового органу заяву про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО (додаток 1 до Порядку № 547).
Суб’єкти господарювання, включені до системи подання податкових документів в електронному вигляді, можуть подавати реєстраційні заяви за ф. № 1-РРО в електронній формі засобами електронного зв’язку.
Реєстраційну заяву за ф. № 1-РРО суб’єкт господарювання може подати через приватну частину електронного кабінету, розміщеного на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua/login,
Вхід до приватної частини Електронного кабінету здійснюється виключно після проходження електронної ідентифікації онлайн з використанням кваліфікованого електронного підпису.
У розділі «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету необхідно створити документ за формою «J1311401 – Заява про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО».
Усі розділи реєстраційної заяви за ф. № 1-РРО підлягають обов’язковому заповненню.
При заповненні реєстраційної заяви за ф. № 1-РРО у розд. 5 «Сфера застосування відповідно до Державного реєстру РРО» платник обирає потрібну інформацію щодо сфери застосування РРО з довідника в спливаючому вікні за посиланням: «розд. 5 «Сфера застосування відповідно до Державного реєстру РРО»/«Пошук у довіднику»/«код» та «назва» сфери застосування РРО».
У разі виникнення питань щодо користування Електронним кабінетом платника слід звернутись до служби підтримки за телефоном 0800501007 (напрямок 0) або за посиланням http://cabinet.tax.gov.ua/help/.
ГУ ДПС у Запорізькій області