Шановні роботодавці!
За даними Державної служби з питань праці (далі – Держпраці) за 2019 рік спеціалістами Держпраці проведено 17855 контрольних заходів, перевірено 149,6 тис. підприємств, в результаті яких на 64 % підприємств виявлено порушення законодавства про охорону праці, на кожному десятому підприємстві за рішенням суду зупинено виробництво. Як результат, за виявлені порушення роботодавці виплатили 6,5 млн. грн. штрафів та мають мільярдні збитки через зупинку виробництва. Це одна сторона «медалі».
Інша сторона – виробничий травматизм та професійна захворюваність серед найманих працівників через порушення нормативно-правових актів з охорони праці, відсутність контролю за виконанням найманими працівниками діючих у суб’єкта господарювання нормативно-правових актів, або не створення безпечних умов праці. За даними Фронду соціального страхування України в 2019 році травмовано 4394 працівника, в т.ч. 410 осіб смертельно. При цьому роботодавці отримали збитки у вигляді невиконаних своєчасно завдань, витрат на виплату перших п’яти днів непрацездатності чи на розслідування нещасного випадку на виробництві зі смертельним наслідком, а іноді і на відновлення пошкодженого обладнання, інструментів, тощо.
Пропонуємо Вам розглянути шляхи направлені на попередження, запобігання вказаних проблем, не очікуючи їх виникнення.
Для цього необхідно створити ефективно діючу систему управління охороною праці (далі – СУОП) у суб’єкта господарювання: призначити службу охорони праці, визначити її обов’язки та права; призначити посадових осіб, відповідальних за справний стан обладнання, інструментів, пристосувань тощо, а також за безпечне виконання робіт з використанням обладнання, машин, механізмів підвищеної небезпеки, визначити їх обов’язки і права; розробити нормативно-правові акти з питань охорони праці, що діятимуть у суб’єкта господарювання; організувати проведення інструктажів, навчання і перевірки знань з питань охорони праці працівникам, які виконують роботи підвищеної небезпеки та ті, де є потреба у професійному доборі; організувати проведення атестації робочих місць для визначення робочих місць зі шкідливими умовами праці, своєчасне проходження працівниками медичних оглядів відповідно до умов праці та виконуваних видів робіт, а також осіб віком до 21 року; забезпечити працівників відповідно до умов праці та виконуваних робіт засобами індивідуального та колективного захисту; створити безпечні умови праці на робочих місцях та контролювати правильність і безпеку виконання робіт.
Допомогти роботодавцям у вирішені цієї проблеми може Фонд соціального страхування України (далі – ФССУ) в особі страхового експерта з охорони праці.
Відповідно до ст.50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999р. №1105-ХIV зі змінами основним завданням ФССУ є здійснення профілактичних заходів, спрямованих на запобігання нещасним випадкам на виробництві (далі – НВВ), усунення загрози здоров’ю та життю працівників, викликаної умовами праці. З цією метою на базі відділення створено «Сервісний центр (пункт) з надання консультаційних послуг з питань профілактики НВВ, охорони праці (далі – ОП) та соціального страхування» для роботодавців, де (або безпосередньо на підприємстві) страховий експерт з ОП відділення може надати кваліфіковану безоплатну допомогу із:
– створення, удосконалення та реалізації ефективної СУОП;
– організації навчання з питань ОП працівників та посадових осіб;
– розробки (локальних) нормативно-правових актів з ОП (далі – НПАОП), що діють на підприємстві (положення, інструкції, порядки тощо);
– вивчення та розповсюдження позитивного досвіду інших підприємств щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці;
– розроблення комплексних заходів по досягненню встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, підвищення стану умов безпеки праці, запобігання випадкам виробничого травматизму.
Крім цього, страховий експерт може:
– провести вивчення (обстеження) стану профілактичної роботи та ОП на підприємстві з подальшим наданням рекомендацій по її удосконаленню;
– надати в електронному вигляді діючі НПАОП (міжгалузеві, галузеві) та соціального страхування;
– розробити пам’ятки та інші інформаційні матеріали щодо профілактики виробничого травматизму
– надати інформацію стосовно порядку організації та проведення атестації робочих місць за умовами праці.
А також провести (допомогти в організації, взяти участь у проведенні) семінар, нараду чи тематичну зустріч, бесіду з трудовим колективом підприємства з питань профілактики виробничого травматизму, соціального захисту потерпілих від НВВ з ознайомленням їх зі змінами у законодавстві про соціальне страхування.
Страхові експерти з охорони праці мають повноваження (з наданням методичної допомоги) брати участь у:
– навчанні та перевірці знань з питань ОП посадових осіб та інших працівників підприємств (викладання тематичних лекцій та участь у роботі комісії з перевірки знань);
– роботі комісій з питань ОП, з випробувань та приймання в експлуатацію виробничих об’єктів, засобів виробництва та індивідуального захисту, засобів апаратури та приладів контролю.
Телефон сервісного центру (пункту) з надання консультаційних послуг з питань профілактики нещасних випадків, охорони праці та соціального страхування (страхового експерта з ОП) – (0278)22367, електронна пошта відділення: tоkm.zp@fssu.gov.ua А під час карантину у Вас є можливість отримати безоплатно необхідні послуги дистанційно. Контакти страхового експерта з охорони праці: моб. тел. 0689278326, Еmail: sv.ant-63@email.ua.
Токмацьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області