Порядок оформлення права власності на об’єкти нерухомого майна, збудовані до 05 серпня 1992 року
У наш час, а особливо у сільській місцевості, непоодинокими є випадки, коли право власності на будинки ще й досі неоформлено, та й взагалі відсутні будь-які документи на будинок.
Що робити у такій ситуації та куди звертатися за допомогою?
Індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки та господарські (присадибні) будівлі (далі – об’єкти нерухомого майна), які побудовані до 05 серпня 1992 року не потребують прийняття в експлуатацію, для оформлення права власності на такі об’єкти достатньо лише їх зареєструвати.
Правове регулювання питання:
Реєстрація права власності на об’єкти нерухомого майна, збудовані до 05 серпня 1992 року, регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (далі – «Порядок»).
Які документи необхідні для реєстрації права власності?
У разі якщо на територіях сільських, селищних, міських рад не здійснювалося ведення погосподарського обліку
Відповідно до п. 42 Порядку, для державної реєстрації права власності на об’єкти нерухомого майна, що закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р., подаються:
- технічний паспорт на об’єкт нерухомого майна;
- документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси.
Документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на об’єкт нерухомого майна, збудований на земельній ділянці, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов’язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.
У разі якщо на територіях сільських, селищних, міських рад здійснювалося ведення погосподарського обліку
У разі коли об’єкти нерухомого майна, що були закінчені будівництвом до 5 серпня 1992 р. та розташовані на територіях сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, замість зазначених вище документів подаються:
- 1. виписка із погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений – сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою;
- 2. документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об’єктом (крім випадку, коли таке речове право зареєстровано в Державному реєстрі прав). Таким документом може бути рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність.
Проведення технічної інвентаризації щодо таких об’єктів нерухомого майна, збудованих до 05 серпня 1992 року є необов’язковим.
Для державної реєстрації права власності необхідно подати оригінали вищезазначених документів, а також оригінал та копію паспорту, ідентифікаційного номеру заявника, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.
Куди звертатися?
Для реєстрації права власності необхідно звернутись до:
- центрів надання адміністративних послуг;
- виконавчих органів сільських, селищних та міських рад,
- районних державних адміністрацій;,
- державних реєстраторів прав на нерухоме майно.
Вартість послуги
За державну реєстрацію права власності (у тому числі довірчої власності як способу забезпечення виконання зобов’язань) справляється адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб у строк, що не перевищує п’ять робочих днів.
У 2021 році адміністративний збір становить 230 грн.
За державну реєстрацію права власності проведену у коротші строки справляється адміністративний збір у такому розмірі:
1 прожитковий мінімум для працездатних осіб (у 2021 році 2270 грн) – у строк два робочі дні;
2 прожиткових мінімума для працездатних осіб (у 2021 році 4540 грн) – у строк один робочий день;
5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2021 році 11350 грн) – у строк 2 години.
Звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав, зокрема:
- фізичні та юридичні особи – під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон) (до 01.01.2013);
- громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- громадяни, віднесені до категорії 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно проживають до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, безумовного (обов’язкового) і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали в зоні безумовного (обов’язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення – не менше трьох років;
- громадяни, віднесені до категорії 4 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 1 січня 1993 року вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше чотирьох років;
- особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, особи з числа учасників антитерористичної операції, учасників здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, яким надано статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій, та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи;
- особи з інвалідністю I та II груп;
- інші особи за рішенням сільської, селищної, міської ради, виконавчий орган якої здійснює функції суб’єкта державної реєстрації прав.
За результатами проведеної державної реєстрації видається витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про проведену державну реєстрацію прав в електронній та (за бажанням заявника) в паперовій формі.
Для отримання юридичних консультацій з будь-яких питань, захисту порушених прав Ви можете звернутися до фахівців Оріхівського бюро Запорізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, з понеділка по п’ятницю з 8-00 до 17-00 за адресою м.Оріхів, вул.Покровська 58. У зв’язку з проведенням заходів спрямованих на запобігання поширенню на території України короновірусу COVID-19 на сьогоднішній день прийом громадян ведеться за попереднім записом за телефонами: (06141) 4-31-54, 066 403 32 24.