Зміни законодавства: особливості плати за землю

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)» (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким передбачено зміни щодо плати землю (п.  52-4 розділ. 10 підр. ХХ Перехідні положення ПКУ), а саме:

Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.

При цьому платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до п. 286.2 ст. 286 ПКУ подали податкову декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати плати за землю за  податковий  період  березень 2020 року.

Отже, скорочено період, визначений Законом від 17.03.2020 № 533-IX протягом якого не нараховується та не сплачується плата за землю за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності, з двох місяців (березень,  квітень 2020 року) до одного – березень 2020 року.

Якщо у березні чи квітні 2020 року, на підставі Закону № 533, платниками було подано уточнюючу податкову декларацію щодо зменшення податкового зобов’язання із сплати плати за землю за квітень 2020  року із причин, які не пов’язані із самостійним виявленням помилок, що містяться у раніше поданій декларації, то необхідно подати не пізніше 30 квітня 2020 року уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельного податку та/або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2020 рік, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання за  податкові  періоди березень та квітень 2020 року відповідно.

В цій декларації необхідно збільшити податкові зобов’язання з плати за землю за квітень 2020 року  (тобто відновити податкові зобов’язання, як були задекларовані в податковій декларації з плати за землю за 2020 рік).

У разі подання таких податкових декларацій не застосовуються санкції, визначені ст. 50 та п. 120.2 ст. 120  ПКУ, за внесення змін до податкової звітності в частині збільшення податкових зобов’язань з плати за землю за податковий період квітень 2020 року.

Платники плати за землю, які визначають податкові зобов’язання із плати за землю на підставі податкових декларацій,  сплачують податкове зобов’язання за квітень 2020 року у повному обсязі за місцезнаходженням земельної ділянки у строк до 30 червня 2020 року, без нарахування пені та штрафних санкцій за порушення термінів сплати податкових зобов’язань щодо загальних термінів сплати податкового зобов’язання за такий період.

Отже, плату землю не нараховують та не сплачують за період з 1 березня по 31 березня 2020 року.

За квітень 2020 року податкове зобов’язання необхідно нарахувати у повному обсязі, а сплатити до 30 червня 2020 року, без нарахування пені та штрафних санкцій.

Якщо вже було подано уточнюючу декларацію щодо зменшення податкового зобов’язання за квітень 2020 р., то необхідно не пізніше 30 квітня 2020 року подати уточнюючу декларацію з плати за землю за 2020 рік, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання за  податкові  періоди березень та квітень 2020 року відповідно.

Зверніть увагу, що граничним терміном сплати податкового зобов’язання за квітень 2020 року, замість 29 травня буде той же строк, що і для сплати податкового зобов’язання за травень – 26 червня 2020 року (оскільки  28 червня 2020 року – святковий день, який припадає на вихідний).

 

Діють нові довідники податкових пільг

На офіційному сайті ДПСУ оприлюднено оновлені довідники пільг:

 

  Довідник № 97/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету  станом на 01.04.2020 року;

  Довідник № 97/2 інших податкових пільг станом на 01.04.2020 року.

Станом на 02.04.2020 року оприлюднено оновлені довідники пільг:

  Довідник № 98/1 податкових пільг, що є втратами доходів бюджету  станом на 02.04.2020 року;

  Довідник № 98/2 інших податкових пільг станом на 02.04.2020 року.

Оновлення довідників  пільг  пов’язано із запровадженням податкових пільг з податку на прибуток та ПДВ, які передбачені на час дії карантинних заходів.

Нагадуємо, що звіт про суми податкових пільг з 2020 року скасовано, оскільки 01.01.2020 набрала чинності постанова КМУ  від 31.10.2018 № 891 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. № 1233».

Суб’єкт господарювання, який не сплачує податки та збори у зв’язку з отриманням податкових пільг, веде облік сум таких пільг та відображає інформацію про їх  суми у податковій звітності.

Довідники пільг розміщено за посиланням: https://tax.gov.ua/dovidniki–reestri–perelik/dovidniki-/54005.html

Зміни законодавства для платників податку на прибуток:

облік отриманої благодійної допомоги закладами охорони здоров’я

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)»  (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким передбачено зміни щодо застосування податкових різниць при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток (п. 512  розділ. 10 підрозд. ХХ ПКУ), а саме:

Заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності та особи, уповноважені на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я – платники податку на прибуток, які при визначенні фінансового результату до оподаткування враховують податкові різниці, при визначенні об’єкта оподаткування за податкові (звітні) періоди 2020 року фінансовий результат до оподаткування:

зменшують на суму доходів, визнаних за правилами бухгалтерського обліку від одержання будь яких об’єктів з зазначеного переліку*, які добровільно їм передані юридичними та/або фізичними особами протягом дії карантину,

збльшують на суму витрат, визнаних за правилами бухгалтерського обліку, внаслідок використання ними цих коштів (обладнання, товарів, матеріалів) в будь-яких податкових (звітних) періодах 2020 року та наступних років (у разі наявності відповідних залишків станом на 31.12.2020 року, їх подальшого використання у таких наступних періодах).

  *що одержується: кошти або вартість лікарських засобів для надання медичної допомоги хворим, дезінфекційні засоби і антисептики, медичне обладнання, засоби індивідуального захисту, медичні вироби для скринінгу хворих, розхідні матеріали для надання медичної допомоги, медичні вироби, лабораторне обладнання, розхідні матеріали, реагенти для лабораторних досліджень; медичні вироби, лабораторне обладнання, розхідні матеріали для інфекційних відділень, патологоанатомічних відділень тощо), засоби особистої гігієни, продукти харчування  та/або товари  за переліком, що визначається КМУ.

Отже, платники податку на прибуток заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, особи, уповноважені на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, які одержують кошти (обладнання, товари, матеріали) за зазначеним переліком, мають вести для податкових цілей окремий облік їх надходження у 2020 році та використання у 2020 році та наступних роках.

 

Електронні сервіси ДПС для громадян

Для спілкування з податковими органами пропонуємо громадянам використовувати електронний сервіс ДПС: інформаційно-телекомунікаційну систему «Електронний кабінет».

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua, а також через офіційний вебпортал ДПС.

Для фізичних осіб в Електронному кабінеті об’єднано сервіси для громадян в окремий Е-кабінет для громадян, який надає можливість:

доступу до реєстраційних даних та даних про об’єкти оподаткування (рухоме та нерухоме майно, відомості про які надходять до ДПС з відповідних реєстрів інших державних органів);

доступу до сформованих податкових повідомленьрішень щодо сум нарахованих податкових зобов’язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю;

подання декларації про майновий стан і доходи;

отримання відомостей про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.

 

­­­­­­­Зміни законодавства: збільшення лімітів для застосування єдиного податку

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)»  (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким  збільшено ліміти для перебування на спрощеній системі оподаткування:

– для першої групи із 300 тис. грн до 1 млн. грн;

      Нагадаємо, що до 1-ї групи платників єдиного податку належать підприємці, які не використовують працю найманих осіб та здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять господарську діяльність з надання побутових послуг населенню.   

– для другої групи із 1,5 млн. грн до 5 млн. грн;

Умовами перебування підприємців на 2-й групі єдиного податку є надання послуг, у т.ч. побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного бізнесу та кількість найманих працівників не повинна перевищувати 10 осіб.

– для третьої групи із 5 млн. грн до 7 млн. грн.                  

Третя група  – це підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена та юридичні особи – суб’єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує  7 млн. грн.

Платники єдиного податку мають право за власним бажанням змінити групу платника єдиного податку (у зв’язку із збільшенням граничних обсягів доходів), шляхом подання заяви до податкового органу не пізніше, ніж за 15 календарних днів до початку наступного кварталу (при зміні групи з ІІІ кварталу – заява  подається не пізніше 15 червня 2020 року). При цьому, у платника єдиного податку третьої групи, який є платником ПДВ, у разі обрання ним першої або другої групи, анулюється р

 

Зміни законодавства: благодійність на запобігання поширенню коронавірусної хвороби включається до податкової знижки

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)»  (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким передбачено розширення переліку витрат, які можна включити до податкової знижки.

Так, на 2020 рік передбачена податкова знижка на суму коштів або вартість лікарських засобів для надання медичної допомоги хворим, дезінфекційних засобів, медобладнання, засобів індивідуального захисту, медичних виробів*, які добровільно перераховані (передані) громадським об’єднанням, благодійним організаціям, закладам охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних державних адміністрацій** протягом карантину.

Зазначені витрати включаються до складу податкової знижки у повному обсязі без урахування обмежень, визначених п.п. 166.3.2 ст. 166 ПКУ (тобто без обмеження суми  в межах 4% загального оподатковуваного доходу, отриманого протягом звітного року).

Нагадаємо, що за загальним правилом до податкової знижки включається сума коштів (вартість майна), переданих у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, у розмірі, що не перевищує 4% суми загального оподатковуваного доходу, отриманого протягом звітного року.

            *що передається: кошти, лікарські засоби для надання медичної допомоги хворим, дезінфекційні засоби і антисептики, медичне обладнання, засоби індивідуального захисту, медичні вироби для скринінгу хворих, розхідні матеріали для надання медичної допомоги, медичні вироби, лабораторне обладнання, розхідні матеріали, реагенти для лабораторних досліджень; медичні вироби, лабораторне обладнання, розхідні матеріали для інфекційних відділень, патологоанатомічних відділень тощо), засоби особистої гігієни, продукти харчування та/або товари за переліком, що визначається КМУ;

*кому передється: громадським об’єднанням, благодійним організаціям, центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, іншим центральним органам виконавчої влади, які реалізують державну політику у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення, контролю якості та безпеки лікарських засобів, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань та/або особі, уповноваженій на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я; закладам охорони здоров’я державної та/або комунальної власності,  структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

Цією податковою знижкою фізичні особи зможуть скористатись за результатами 2020 податкового року. Для цього у 2021 році необхідно буде подати річну декларацію про майновий стан і доходи за 2020 рік.

 

Товар (послугу) придбано у підприємця: відображення у податковому розрахунку за ф. № 1-ДФ

При нарахуванні (виплаті) доходів фізичним особам –  підприємцям (не залежно від системи оподаткування) та самозайнятим особам податкові агенти зобов’язані відобразити такі доходи у податковому розрахунку за формою № 1-ДФ за звітний квартал, у якому вони були нараховані.

При цьому, під час нарахування (виплати) підприємцю доходу від здійснення ним підприємницької діяльності не утримується податок на доходи фізичних осіб, якщо таким підприємцем надано копію документа, що підтверджує його державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності.

При заповненні податкового розрахунку за формою № 1-ДФ:

– у графі 3а «Сума нарахованого доходу» відображається (за звітний квартал) дохід, який нараховано підприємцю. У разі нарахування доходу його відображення у графі 3а є обов’язковим незалежно від того, виплачені такі доходи чи ні.

Дохід, нарахований самозайнятій особі, відображається у податковому розрахунку за ф. 1ДФ за ознакою доходу «157».

– у графі 3 «Сума виплаченого доходу» відображається сума фактично виплаченого доходу.

– у графі 4а «Сума нарахованого податку» відображається сума податку, нарахованого та утриманого з доходу, нарахованого платнику (якщо підприємцем не надано  копію документа, що підтверджує державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності).

– у графі 4 «Сума перерахованого податку» відображається фактична сума перерахованого податку до бюджету (у разі нарахування податку та відображення у графі 4а).

Якщо підприємцем надано копію документа, що підтверджує його державну реєстрацію як суб’єкта підприємницької діяльності, то графи 4а «Сума нарахованого податку» та 4 «Сума перерахованого податку» не заповнюються (в таких графах проставляються нулі).

Зазначена норма передбачена п. 176.2 ст. 176, п. 177.8 ст. 177 Податкового кодексу; п. 3 «Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку»,  затвердженого наказом МФУ від 13.01.2015 № 4.  

 

Зміни законодавства: коли не застосовуються  штрафні санкції щодо єдиного соціального внеску

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)»  (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким внесено зміни, зокрема, до частини одинадцятої ст. 25 Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, а саме:

Подовжено до 31 травня 2020 року (раніше було до 30.04.2020) строки тимчасового незастосування штрафних санкцій за так порушення:

– несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;

– неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);

– несвоєчасне подання звітності до податкових органів. Якщо за несвоєчасне подання звітності вже був накладений штраф, то за повторне таке порушення вчинене щодо періодів з 1 по 31 березня, з 1 квітня по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2020 року, штраф не застосовується.

До 31 травня 2020 року також подовжено терміни ненарахування платникам єдиного внеску пені, при цьому нарахована пеня за періоди з 1 по 31 березня, з 1 по 30 квітня та з 1 по 31 травня 2020 року підлягає списанню.

 

Платнику ПДВ повернено основні засоби у зв’язку з його виходом із складу засновників. Чи відображати податковий кредит?

Об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ (п.п. «а» п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу).

Постачання товарів – це будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (п.п. 14.1.191.ст. 14 ПКУ).

Отже, операції з внесення основних фондів до статутного фонду та повернення основних фондів, попередньо внесених до статутного фонду юридичної особи іншими юридичними або фізичними особами, у разі їх виходу з числа засновників або учасників такої юридичної особи, підпадає під визначення об’єкта оподаткування ПДВ, і як наслідок, оподатковується на загальних підставах.

До податкового кредиту відносяться суми ПДВ, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв’язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності) (п. 198.1 б) .ст.198 ПКУ).

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 ПКУ, протягом такого звітного періоду у зв’язку з придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи) (п. 198.3 ст. 198 ПКУ).

Отже, податковий кредит виникає як у платника ПДВ при отриманні основних засобів у якості внеску до статутного фонду, так і у засновника – платника ПДВ, якщо йому будуть поверненні основні засоби у разі виходу зі складу засновників.

 

Новини законодавства

Обіг підакцизних товарів: коли проводяться перевірки?

2 квітня 2020 року набрав чинності Закон України від 30.03.2020 року №540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням  коронавірусної хвороби (COVID-2019)»  (опублікований у виданні «Голос України» від 02.04.2020 №62), яким внесено зміни до п. 522 підроз. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, а саме:

Мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, не розповсюджується на фактичні перевірки в частині порушення законодавства щодо обігу підакцизних товарів та оподаткування акцизним податком, зокрема щодо:

• обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

 • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

• обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

• здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального з підстав визначених п.п. 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 ст. 80 ПКУ.

 

ГУ ДПС у Запорізькій області