Актуальна податкова інформація
Який граничний термін сплати юридичною особою податку на нерухоме майно – 29 чи 30 число місяця, який наступає за звітним кварталом?
Підпунктом 266.10.1 пункту 266.10 статті 266 ПКУ визначено, що податкове зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за звітний рік сплачується юридичними особами авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.
Відповідно до статті 530 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV, якщо у зобов’язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Тобто, граничний термін сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, – 29 число місяця, що наступає за звітним кварталом.
Згідно з пунктом 57.1 статті 57 ПКУ якщо граничний строк сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий день, останнім днем сплати податкового зобов’язання вважається операційний (банківський) день, що настає за вихідним або святковим днем.
Чи має право ФОП, який після автоматичного переведення з особливостей оподаткування на єдиний податок ІІІ групи з 01.10.2023 відмовилася від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з перевищенням обсягу доходу, обрати в 2024 році єдиний податок?
Фізична особа-підприємець, яка після автоматичного переведення 01.08.2023 з особливостей оподаткування на єдиний податок третьої групи з 01.10.2023 відмовилася від спрощеної системи оподаткування у зв’язку з перевищенням обсягу доходу, розрахованого пропорційно до кількості календарних місяців 2023 року, протягом яких не застосовувалися особливості оподаткування, може обрати в 2024 році (в тому числі з 01.01.2024) спрощену систему оподаткування за умови дотримання вимог, визначених пунктом 291.4 статті 291 ПКУ, у тому числі і щодо обсягу доходу, який залежить від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2024.
Відповідно до підпункту 9 прим. 1.4.1 підпункту 9 прим. 1.4 пункту 9 прим. 1 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ платники податків, які станом на 31 липня 2023 року використовували особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, та не відмовилися від їх використання самостійно, і до переходу на такі особливості були платниками єдиного податку, з 01 серпня 2023 року автоматично вважаються платниками єдиного податку тієї групи єдиного податку, на якій вони перебували до моменту переходу на застосування особливостей третьої групи, встановлених пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Підпунктом 9 прим. 1.4.3 підпунктом 9 прим. 1.4 пункту 9 прим. 1 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ визначено, що у 2023 звітному році обсяг доходу для відповідної групи платників єдиного податку, встановлений пунктом 291.4 статті 291 ПКУ, визначається пропорційно до кількості календарних місяців поточного календарного року, протягом яких платник єдиного податку не застосовував особливості оподаткування, встановлені пунктом 9 підрозділу 8 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи – підприємці), які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 ПКУ, до суми перевищення застосовують ставку єдиного податку у розмірі 15 відсотків, а також зобов’язані у порядку, встановленому главою 1 розділу ХIV ПКУ, перейти на сплату інших податків і зборів, встановлених ПКУ (абзац перший підпункт 3 пункту 293.8 статті 293 ПКУ).
Положеннями пункту 291.4 статті 291 ПКУ, зокрема, встановлено граничні обсяги доходу дозволені протягом календарного року для платників єдиного податку відповідної групи:
для першої групи – 167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року;
для другої групи – 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року;
для третьої групи – 1167 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня податкового (звітного) року.
Згідно з абзацами першим – третім підпункту 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 ПКУ суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу. Такий суб’єкт господарювання може здійснити перехід на спрощену систему оподаткування один раз протягом календарного року.
Перехід на спрощену систему оподаткування суб’єкта господарювання, зазначеного в абзаці першому підпункту 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 ПКУ, може бути здійснений за умови, якщо протягом календарного року, що передує періоду переходу на спрощену систему оподаткування, суб’єктом господарювання дотримано вимоги, встановлені в пункті 291.4 статті 291 ПКУ.
До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік, який визначається з дотриманням вимог, встановлених главою 1 розділу ХІV «Спеціальні податкові режими» ПКУ.
Форма Заяви затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.07.2019 № 308.
Які товари відносяться до технічно-складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту в цілях застосування РРО?
Згідно зі статтею 2 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» термін «технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту» для цілей Закону № 265 вживається у значенні, наведеному в Законі України від 12 травня 1991 року № 1023-XII «Про захист прав споживачів».
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 231 затверджено перелік груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних РРО.
Таким чином, до технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні відносяться товари, які зазначені в Переліку № 231.
Перехідний період, протягом якого було можливе заповнення реквізиту «Призначення платежу» у неструктурованому форматі, завершується 1 грудня
01 грудня 2023 року завершується перехідний період, протягом якого заповнення платниками податків реквізиту «Призначення платежу» під час сплати податків, зборів, інших платежів та єдиного внеску було можливе у неструктурованому форматі.
У разі здійснення платіжної операції на рахунки, відкриті в Казначействі, код ID НБУ якого відповідає значенню «899998», інформація про призначення платежу платіжної інструкції з 01.12.2023 має зазначатися виключно у структурованій формі в блоці реквізитів «Структурована форма» («Structured») платіжної інструкції.
Додатково акцентуємо увагу на заповненні реквізитів для коректної ідентифікації платників податків та зборів, а саме:
1) під час сплати податків та зборів платником через касу та/або термінали самообслуговування надавач платіжних послуг під час формування pacs.008 повинен зазначити інформацію саме про платника податків у блоці реквізитів «Фактичний платник» («Ultimate Debtor»);
2) під час сплати податків та зборів юридичною особою за свої дочірні підрозділи надавач платіжних послуг під час формування pacs.008 у блоці реквізитів «Фактичний платник» («Ultimate Debtor») повинен зазначити інформацію саме про дочірню компанію як платника податків.
Правила заповнення реквізитів у блоці реквізитів «Фактичний платник» («Ultimate Debtor») повідомлення pacs.008 детально описано в документі «Система електронних платежів Національного банку України (шифр СЕП-4). Загальні правила реалізації стандарту ISO 20022, спільні для всіх інструментів. Частина 2. Ідентифікація» та в «Специфікації повідомлення pacs.008 «Кредитовий переказ коштів клієнта на рівні агентів», які розміщені на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку https://bank.gov.ua/ua/payments/project-iso20022.
Національним банком України повідомлено, що дата впровадження (01 грудня 2023 року) виключно структурованої форми призначення платіжної інструкції під час сплати податків і зборів є кінцевою та такою, що змінюватись не буде.
Як заповнити обов’язкові реквізити платіжної інструкції при здійсненні сплати податкових платежів та єдиного внеску?
Юридичні та фізичні особи-підприємці та громадяни при здійсненні сплати податкових платежів та єдиного внеску заповнюють у платіжній інструкції всі обов’язкові реквізити.
Перелік обов’язкових реквізитів платіжної інструкції, які заповнюються платниками, визначено Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 163, та Порядком заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22.03.2023 № 148 .
Національним банком України листом від 26.10.2023 №11-0008.79504 (додається) повідомлено, що з 01 грудня 2023 року надавачами платіжних послуг буде запроваджено використання платниками виключно структурованого формату такого реквізиту згідно з міжнародним стандартом ISO20022.
Інші обов’язкові реквізити платіжної інструкції, зокрема «Код платника» та/або «Код фактичного платника» ( у випадках коли платник ініціює платіжну операцію за фактичного платника), повинні заповнюватися відповідно до Інструкції № 163 (пункти 37.40 розділу ІІ Інструкції №163) (витяг додається).
У зв’язку з тим, що згідно з Інструкцією №163 обов’язкові реквізити платіжної інструкції вже містять реквізити «Код платника» та «Код фактичного платника», то Порядком № 148 заповнення у реквізиті «Призначення платежу» платіжної інструкції зазначених реквізитів не передбачено.
Запоріжці цікавляться податковою інформацією: отримано 66 запитів
З початку року до податкової служби регіону надійшло 66 запитів на отримання публічної інформації. Як повідомив в.о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов, усі вони були опрацьовані.
Надсилаючи звернення, запоріжці надавали перевагу електронним засобам зав’язку. Зокрема, електронною поштою був надісланий 31 запит, 17 – відправлені через Електронний кабінет платника податків, ще 17 – поштою та один запитувач надав своє звернення особисто.
Найбільш активними запитувачами на сьогодні є фізичні особи. Від них надійшло 36 запитів. Юридичні особи надіслали 31 запит на отримання публічної інформації.
За результатами розгляду було задоволено з наданням інформації 28 запитів, надані роз’яснення по 24, відмовлено відповідно до статті 22 Закону України від 13 січня 2011 року №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» – 5, надіслано належним розпорядникам інформації – 9 запитів.
Переважну більшість запитувачів цікавила податкова інформація – 89,4% від загальної кількості запитів.
Нагадуємо, що запити на отримання публічної інформації до Головного управління ДПС у Запорізькій області потрібно надсилати на електронну скриньку zp.pubinfo@tax.gov.ua.
Запорізькі підприємства сплатили до бюджетів громад понад 90 мільйонів гривень податку на прибуток
За десять місяців запорізькі компанії, організації і установи перерахували до місцевих бюджетів 90 мільйонів 400 тисяч гривень податку на прибуток.
Як зазначив в.о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов, у жовтні підприємства регіону спрямували до скарбниць громад майже шість мільйонів гривень податку на прибуток.
Нагадаємо, 30 листопада – останній день сплати авансового внеску з податку на прибуток підприємств з пунктів обміну іноземних валют за листопад 2023 року.
З детальною відеоінструкцією про відображення в податковій декларації з податку на прибуток підприємств сум авансових внесків з пунктів обміну іноземних валют можна ознайомитись на вебпорталі податкової служби: https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/podatok-na-pributok-pidpriemstv/691705.html.
Запорізькі підприємці сплатили майже 1,2 мільярда гривень єдиного податку
З початку року представники малого і середнього підприємництва регіону спрямували до місцевих бюджетів 1 мільярд 161 мільйон гривень єдиного податку.
Як повідомив в.о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов, фізичні особи-підприємці сплатили 879 мільйонів гривень, юридичні особи – 217 мільйонів гривень, сільськогосподарські товаровиробники – майже 65 мільйонів гривень.
У жовтні до скарбниць громад надійшло 146,5 мільйона гривень єдиного податку. При цьому 78 відсотків від загальних надходжень забезпечили підприємці-фізичні особи.
Нагадаємо, для того, аби перейти на сплату єдиного податку, платник має відповідати критеріям перебування у різних групах спрощеної системи оподаткування та подати заяву до контролюючого органу за місцем податкової адреси. Заява подається за вибором платника в один з таких способів:
– особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
– надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
– засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України про електронний документообіг;
– державному реєстратору під час державної реєстрації юридичної особи або ФОП.
Докладніше – за посиланням:
https://tax.gov.ua/data/material/000/599/717028/Slayd_pereh_d_na_sproshchenu_sistemu.pdf.
Власники запорізької нерухомості сплатили до місцевих бюджетів понад 80 мільйонів гривень
За десять місяців до місцевих бюджетів регіону надійшло 80 мільйонів 400 тисяч гривень податку на нерухоме майно.
Як зазначив в.о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов, більшу частину надходжень забезпечили суб’єкти господарювання-юридичні особи – 68,5 мільйона гривень, від фізичних осіб скарбниці отримали майже 12 мільйонів гривень.
У жовтні власники нерухомості перерахували до бюджетів близько 11 мільйонів гривень.
Нагадаємо, платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової або нежитлової нерухомості. Ставки і пільги зі сплати податку встановлюють місцеві ради. Дану інформацію можна дізнатися на офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatki-ta-zbori/stavki-mistsevih-podatkiv-ta-zboriv.
Також на вебпорталі податкової служби фізичні особи можуть скористатися калькулятором обчислення суми податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки: https://tax.gov.ua/calculator/realty.
Запорізькі компанії сплатили понад 87 мільйонів гривень акцизного податку з імпорту
Упродовж січня-жовтня запорізькі підприємства перерахували до державного бюджету 87 мільйонів 300 тисяч гривень акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів.
Як повідомив в.о. начальника Головного управління ДПС у Запорізькій області Дмитро Шаповалов, у жовтні імпортери підакцизної продукції сплатили до держбюджету більше п’яти мільйонів гривень.
Нагадаємо, 30 листопада є останнім днем сплати акцизного податку за жовтень 2023 року.
Крім того, зазначимо, суб’єкти господарювання можуть в електронному вигляді подати заяви на отримання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, а також автоматично отримати інформацію про результат їх розгляду. Детально про це – за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/onlayn-navchannya/litsenzuvannya-virobnitstva-ta-obigu-/680578.html.