Благодійна організація надає допомогу на лікування: особливості оподаткування

До розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються та не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб кошти або вартість майна (послуг), що надаються за рахунок коштів благодійної організації, як допомога на лікування та медичне обслуговування:

– платника податку,

– або члена сім’ї фізичної особи першого ступеня споріднення,

– дитини, яка перебуває під опікою або піклуванням платника податку, за умови документального підтвердження витрат, пов’язаних із наданням зазначеної допомоги (у разі надання коштів), у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування осіб з інвалідністю (п.п. 165.1.19 ст. 165 Податкового кодексу).

Зазначені норми застосовуються благодійною організацією за наявності документів, які підтверджують факт проведення такого лікування та медобслуговування, зокрема:

– відповідних підтвердних документів, що підтверджують цільовий характер надання коштів (в разі здійснення попередньої оплати таких послуг),

– або факт надання послуг (якщо оплата здійснюється після надання таких послуг).

Це, зокрема, документи, що підтверджують потребу фізичної особи в лікуванні та медичному обслуговуванні (зокрема, наявність хвороби, патологічного стану), документи про надання таких послуг, що ідентифікують постачальника послуг та платника податку, якому вони надаються, обсяги та вартість таких послуг: договори, платіжні та розрахункові документи, акти надання послуг, інші відповідні документи в залежності від необхідного лікування або медичного обслуговування, хвороби та її стану.

Зазначений порядок застосовується до сум допомоги для оплати вартості зазначених послуг з лікування та медичного обслуговування,  як в Україні, так і за її межами.

Дохід у вигляді коштів або вартість майна (послуг), що надаються  благодійною організацією як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку, у Податковому розрахунку за формою 1ДФ відображається за ознакою доходу “143”.

У яких випадках здійснюється перереєстрація неприбуткової організації?

До податкового органу подається реєстраційна заява з позначкою «зміни», до якої додаються копії документів відповідно до п. 6 Порядку від 13.07.2016 № 440, у разі:

– зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації,

– внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація).

Така Заява та копії документів повинні бути подані:

– протягом 30 календарних днів з дня державної реєстрації таких змін,

– а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, – протягом 30 календарних днів з моменту виникнення вище зазначених обставин.

Пунктом 6 Порядку №440 встановлено, що для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій неприбуткова організація повинна подати до податкового органу:

– реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з дод. 1 до Порядку №440 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів), а житлово-будівельні кооперативи – також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництва житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом;

– неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, подають також засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі її установчих документів.

Реєстраційна заява та копії зазначених документів можуть бути подані (надіслані) в один із таких способів:

– особисто керівником або представником неприбуткової організації (в обох випадках з документальним підтвердженням особи та її повноважень) або уповноваженою на це особою;

–  поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення;

– засобами електронного зв’язку в електронній формі, якщо установчі документи оприлюднені на порталі електронних сервісів;

– державному реєстратору як додаток до заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи або змін до відомостей про юридичну особу. Така заява передається в електронній формі.

Якщо неприбуткова організація після внесення змін до установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких вона діє) не подала до податкового органу реєстраційну заяву з позначкою «зміни» протягом вище зазначених термінів, то застосовується штраф у розмірі 1020 грн.

У разі неусунення таких порушень або за ті самі дії, вчинені протягом року неприбутковою організацією, до якої були застосовані штрафи за таке порушення, застосовується штраф у розмірі 2040 грн. (п. 117.1 ст. 117 ПКУ).

Отже, неприбуткова організація має подати за основним місцем обліку реєстраційну заяву за формою № 1-РН з позначкою «зміни» у разі:

– зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації,

– внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону).

При цьому:

– інформація про зміну місцезнаходження неприбуткової організації, яка пов’язана зі зміною адміністративного району,

– або про зміну керівника такої організації оновлюється в податкових органах на підставі відомостей, отриманих від державного реєстратора, в порядку, визначеному Законом «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».

Зазначений порядок визначений п. 6, п. 8, п. 14 «Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» затверджено постановою КМУ від 13.07.2016 № 440.

 

Безповоротна фінансова допомога: коли нараховується єдиний внесок

Базою нарахування єдиного внеску є (ст. 7 Закону України  від 08.07.2010  № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»):

– сума нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату,

– інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України «Про оплату праці»,

– та суми винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Види виплат, що відносяться до основної, додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат визначено Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5. Так:

– матеріальна допомога, що має систематичний характер, надана всім або більшості працівників (на оздоровлення, у зв’язку з екологічним станом, крім сум, указаних у п.3.31) входить до фонду додаткової заробітної плати (п.п. 2.3.3 Інструкції № 5),

– матеріальна допомога разового характеру, що надається підприємством окремим працівникам підприємства у зв’язку із сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, поховання відноситься до інших виплат, що не належать до фонду оплати праці (п. 3.31 № 5),

– матеріальна та благодійна допомога, виплачена особам, які не перебувають у трудових відносинах з підприємством, відносяться до інших виплат, що не належать до фонду оплати праці (п. 3.32 Інструкції № 5).

Отже, базою нарахування єдиного внеску є безповоротна фінансова допомога, що має систематичний характер та виплачена роботодавцем працівникам, які перебувають з ним у трудових відносинах.

Сума безповоротної фінансової допомоги разового характеру та безповоротна фінансова допомога, виплачена роботодавцем особам, які не перебувають з ним у трудових відносинах, не є базою нарахування єдиного внеску.

 

Платникам ПДВ: розрахунок коригування складається до податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН  

У разі здійснення коригування сум податкових зобов’язань, а також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до ст. 192 ПКУ постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування.

Порядок складання розрахунку коригування та його реєстрації в ЄРПН аналогічний порядку, передбаченому для податкових накладних.

Розрахунок коригування може бути складений та зареєстрований в ЄРПН тільки до зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної, з дати складання якої не минуло більше як 1095 календарних днів.

Отже, розрахунок коригування до податкової накладної може бути зареєстрований в ЄРПН лише після реєстрації в ЄРПН податкової накладної, до якої його складено, у тому числі у разі, якщо реєстрацію в ЄРПН такої податкової накладної зупинено.

Зазначена норма передбачена п. 21 наказу МФУ від 31.12.2015 №1307 “Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної”.

 

Підприємство – єдинник виплачує дивіденди: чи нараховувати авансовий внесок?

Емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок із податку на прибуток (крім випадків, згідно п.п. 57.11.3 ст. 571 ПКУ).

Обов’язок з нарахування та сплати авансового внеску з податку на прибуток за ставкою 18% покладається на будь-якого емітента корпоративних прав (крім платників єдиного податку), що є резидентом, незалежно від того, чи користується такий емітент пільгами із сплати податку, передбаченими ПКУ, чи у вигляді застосування ставки податку іншої, ніж 18% ((п.п. 57.11.2 ст. 571 ПКУ).

Отже, для платників єдиного податку (третьої та четвертої групи) не визначено обов’язок з нарахування та сплати авансового внеску при виплаті дивідендів.

Тобто, платники єдиного податку (третьої та четвертої групи) не нараховують та не сплачують до бюджету авансові внески з податку на прибуток при виплаті дивідендів.

Нагадаємо, що така норма діє з 01.01.2018 року (Закон України від 07.12.2017 № 2245-VIII).

 

Припинення діяльності підприємцем: подання звітності 

  • Фізичні особи, стосовно яких проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням, подають податкову декларацію про майновий стан і доходи за останній базовий податковий (звітний) період, в якій відображаються виключно доходи від проведення підприємницької діяльності, у строки, встановлені для місячного податкового періоду (п. 177.11 ст. 177 ПКУ).

Отже, подавати ліквідаційну податкову декларацію про майновий стан і доходи необхідно протягом 20 календарних днів після закінчення місяця, у якому відбулося таке припинення.

Нагадаємо, що у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця за її рішенням останнім базовим податковим (звітним) періодом є період з дня, наступного за днем закінчення попереднього базового податкового (звітного) періоду до останнього дня календарного місяця, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності.

Сплата податку на доходи фізичних осіб  (18% чистого оподатковуваного доходу) та військового збору (1,5% чистого оподатковуваного доходу) підприємцями на загальній системі оподаткування здійснюється протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання декларації.

  • Процедури зняття з обліку платника єдиного внеску у податковому органі розпочинаються у разі надходження від державного реєстратора відомостей про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру;

Підприємці ліквідаційний звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску  повинні надавати протягом 30 календарних днів з дня проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.

Такий ліквідаційний звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску надається за останній звітний період –  період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації.

Єдиний внесок підприємцями сплачується протягом 10 календарних днів після граничного строку подання звіту із зазначенням типу форми “ліквідаційна”.

Платник єдиного внеску (фізична особа – підприємець) знімається з обліку після проведення передбаченої законодавством перевірки, здійснення остаточного розрахунку зі сплати єдиного внеску та закриття інтегрованих карток.

 

 

Помилково склали та зареєстрували в ЄРПН податкову накладну без факту поставки: як виправити?

 

Пунктом 192.1 ст. 192 ПКУ передбачено можливість складання розрахунку коригування до податкової накладної у разі допущення платником ПДВ помилок при її складанні, у тому числі не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Отже, у разі складання податкової накладної без факту здійснення господарської операції та її реєстрації в ЄРПН, з метою виправлення помилки необхідно скласти розрахунок коригування до неї.

У такому розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без факту здійснення господарських операцій зазначається:

– у полі «Дата складання» – дата, на яку було виявлено помилку;

– у заголовній частині розрахунку коригування – дані із заголовної частини податкової накладної з індивідуальним податковим номером покупця, на якого помилково (без факту здійснення господарських операцій) було складено податкову накладну;

– у розділі Б – зі знаком «–» (виводяться в «0») відповідні показники усіх рядків податкової накладної, що коригується (кількість, обсяг постачання та сума ПДВ).

При цьому у графі 2.1 «код причини» розрахунку коригування зазначається код «103» (повернення товару або авансових платежів).

Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем товарів/послуг, на якого була складена така податкова накладна.

 

Зупинено реєстрацію податкової накладної: формат копій підтверджуючих документів

Засобами електронного зв’язку в електронній формі здійснюється подання платниками ПДВ:

– документів в електронній формі,

– в тому числі Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено,

– Скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН,

До Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та Скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН можна додати документи довільного формату (J/F1360102), до яких можна завантажити копії необхідних підтверджуючих документів у форматі PDF, PNG або JPG.

 

ГУ ДПС у Запорізькій області